All posts by admin

معرفی کتاب زنان سیبیلو و مردان بی ریش

photo5978887728265276702
پدیدآورنده:افسانه نجم آبادی                                                              مترجمان آتنا کامل و ایمان واقفی
مشخصات نشر:تهران،تیسا،۱۳۹۶                                                       مشخصات ظاهری:۱۵۰ص

کتاب زنان سیبیلو و مردان بی ریش که برای نخستین بار به نحوی جذاب گفته‌ی جنسیتی غالب ایران در عصر قاجار را مورد واکاوی قرار می‌دهد اولین اثری است که توسط بانوی دانشمند افسانه نجم آبادی استاد دانشگاه هاروارد به چاپ رسیده است. ایشان در این اثر به تحول زندگی زنان از عصرمشروطه به بعد می‌پردازد. در واقع خانم نجم آبادی در این کتاب با نگاه تحلیل جنسیتی تاریخ به ویژه تاریخ زنان ایران پرداخته است.
خود او در مقدمه‌ی کتاب درباره‌ی علت این پژوهش می‌گوید:
سال‌ها پیش در گرماگرم بحثی با مورخی که درباره‌ی تاریخ قاجار مطالعه می‌کرد در جواب او که از محال بودن تحقیقات در زمینه‌ی زنان قاجاری به دلیل کمبود منابع تاریخی و کمبود اسناد قابل اعتماد درباره‌ی زنان آن دوره اظهار تأسف می‌کرد. گفتم:اساساً اگر جنسیت را به صورت تحلیلی مطالعه کنیم، از منابع مربوط به مردان، در باره‌ی زنان هم می‌توان استفاده کرد. این حرف بداهه ظاهراً کلیدی در ذهن من برای پژوهشی بود که بر روال پژوهش‌های عادی درباره‌ی زنان استوار نبود و از دید تحلیل جنسیتی تاریخ را متفاوت می‌دید. و می انگاشت! این تحلیل همان تاریخی بود که زنان در آن غایب نبودند.
خانم افسانه نجم آبادی خاطرنشان می‌کند که منابع تاریخی و اسناد قابل اعتماد درباره‌ی زنان از موانع مهم تحقیق درباره‌ی تاریخ زنان می‌باشدو همواره سؤالاتی را در ذهن پژوهشگر بی جواب می‌گذارد.سؤالاتی که می‌بایست با ظرافت تمام از خیل منابع و اسناد مردسالارانه بدست آید.
او به جهت بازنمایی‌هایی بسیار ادبی و بصری از زیبای‌های زنانه و مردانه تا اواخر دوره‌ی ناصری به توصیف ها و تصاویر زندگی واقعی قدرتمندانی هم چون پادشاهان و شاهزادگان و صوفیان پرداخته و مفاهیم زیبایی زنانه و مردانه را مورد بازبینی قرار می دهدو از این طریق جایگاه زن در طبقات اجتماعی و حرمسرای شاهی را بررسی می کند.
وی همچنین به تأثیرآشنایی با فرهنگ و تمدن غرب و مدرنیته بر مطالعات روزافزون زنان پرداخته و مفهوم زن و زنانگی را مورد بررسی قرار می‌دهد. او اعتقاد دارد که در قرن ۱۹درایران با ورود تفکرات جدید و مدرنیته تغییر مفاهیم جنسیتی روی داده و نگرش جامعه ایرانی نسبت به زن متحول گشته است و شرایط حضور زنان در جامعه مهیا گردیده است. شایان ذکر است که این کتاب که توسط آتنا کامل و ایمان واقفی توسط انتشارات تیسا منتشر شده است، دو فصل از کتاب اصلی را دربرمی‌گیرد. ترجمه‌ی این کتاب با استفاده از الفاظ آکادمیک چندان روان نبوده و خوانش آن جهت عموم مشکل می‌باشد.

معرفی کتاب توسط خانم نیلوفر کسری

نگاهی به امروز زنان کرد

نوشته :سرکار خانم حمیرا رنجبر عمرانی
به بهانه سفر به سنندج و شرکت در همایش زنان در پهنه کردستان سری می زنم به سایت های مربوط به کردستان می خواهم ببینم . اکنون زنان کرد چگونه است .
ما تاریخی ها عادت کرده ایم همواره به گذشته ها سرک می کشیم . اما حالا به بهانه همایش تاریخ دیروز می خواهم از امروز زنان کرد خبردار شوم . راستی زنانی که همواره در تاریخ به حضور مؤثر در سرنوشت خود مشهور بوده اند . امروز چه می کنند ؟اولین نکته ای که توجه مرا جلب می کند گفته های مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی کردستان است که با اشاره به تفاهمنامه سه جانبه این اداره کل با جهاد دانشگاهی و صندوق کارآفرینی امید در راستای توسعه مشاغل خانگی، گفته : براساس این تفاهمنامه ، ۲۶۰۰ شغل در استان ایجاد می‌شود. هر چند بنابر خبرهای مندرج این قول چندان عملی نشده است . اما حداقل می توان نتیجه گرفت زنان کرد توانایی بالقوه انجام ۲۶۰۰ مدل کار تولیدی را دارند .به علت ویژگی زندگی سنتی در بسیاری از نقاط کردستان و عدم استیلای بخش صنعتی، هنوز صنایع دستی کردستان از لحاظ کیفیت و گستردگی در سطح کشور مطرح می باشد، به گونه ای که فرش و گلیم کردستان بسیار معروف است . در دائرهالمعارف بریتانیا واژه « سنه» را که کردی سنندج است به نوعی قالی معروف ترجمه کرده اند.که به همراه محصولات ظریفه مانند شطرنج شهرت جهانی پیدا کرده است.صنایع دستی استان کردستان عبارتند از: نازک کاری چوب، یکی از مهمترین صنایع دستی در این استان است هنر نازک کاری ترکیب قطعات بسیار کوچک از انواع چوب های پرداخت شده با ظرافت خاص در کنار هم قرار گرفته و موجب به وجود آمدن قطعات بسیار ظریف چوبی همانند قلمدان و سایر محصولات می گردد. علاوه بر نازک کاری، اروسی سازی، منبت و معرق سنندج نیز از شهرت و اعتبار برخوردار است. خراطی، ساخت زینت آلات محلی، سوزن دوزی و روکاری، سفال سازی، حصیربافی، گیوه دوزی، نمدمالی و ساخت محصولات چرمی.دستبافی شامل سجاده، موج، شال، جاجیم، گلیم، گلیمچه و پارچه لباسی است که در بیشتر نقاط شهری و روستایی کردستان تهیه می شود. زینت آلات شامل انواع دستبند، گردن بند، سینه ریز، النگو، سربند، انگشتری و گوشواره است. نازک کاری با چوب شامل قوطی سیگار، شیرینی خوری، کیف زنانه، سینی، بشقاب، آجیل خوری و… می باشد.
جولایی
کارگاه های تولید پارچه لباس کردی مردانه به جولایی معروف است. این پارچه ها ده سانتیمتر عرض و در حدود بیست و یک متر طول دارند. محصولاتی همانند جاجیم یا رختخواب پیچ و جانمازها هم حاصل کار جولاها می باشد که به صورت سنتی تهیه و به بازار عرضه می گردد.
کلاش
از دیگر صنایع دستی در مناطق کردنشین نوعی گیوه به نام کلاش تولید می شود که هماهنگی جالبی با لباس کردی دارد. رویه این کفش از نخ پنبه ای بافته شده و زیره آن از پارچه ی فشرده شده ساخته شده است، به همین دلیل کفشی بسیار سبک، نرم، قابل انعطاف و متناسب با محیط کوهستانی است. تولید کلاش در اصل مختص به اورامان بوده ولی اکنون در تمام شهرهای کردستان تولید می شود.
ساخت ابزار و آلات موسیقی
پیشرفت ساخت صنایع دستی چوبی به علت وجود چوب درختان جنگلی مرغوب و استعداد فراوان در زمینه تعلیم و یادگیری موسیقی موجب شده استان کردستان به یکی از مناطق عرضه وسایل موسیقی، به ویژه موسیقی سنتی تبدیل شود که نمونه آن ساخت دف، دیوان، تار، سه تار، ویولن، قانون و سنتور می باشد. سایر صنایع دستی استان عبارتند از: زرگری سنتی، سفالگری، ساخت مصنوعات چرمی، کارددوزی و خراطی. که زنان به جز در برخی موارد ، نیروی کار اصلی محسوب می شوند . به این ترتیب نتیجه می گیرم که استان کردستان یک کارخانه بالقوه برای تأمین نیازهای متعدد زندگی است که ریشه در طبیعت و زندگی سنتی دارد و نیروی کار آن زنان این سرزمین هستند که به راحتی وبا حمایتی هر چند اندک می توانند بخش قابل توجهی از اقتصاد ایران را شکوفا کنند .
اما در ادامه جستجوهایم در سایت های مختلف مشاغل آن چه که در اولین گام نظرم را جلب می کند تعداد قابل توجه زنان پزشک متخصص بخصوص در زمینه بیماری های زنان است . تعداد این پزشکان بالغ بر چهل نفر فقط در شهر سنندج است . علاوه بر این در رشته های مختلف دیگر پزشکی تعداد زنان پزشک در خورتوجه است در رشته های پیراپزشکی و آزمایشگاهی بانک اطلاعاتی مشاغل از تعداد زیاد زنان در این عرصه حکایت می کند .در ادامه این واکاوی ها دیدم که عابد احمدی رییس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی کردستان در گفتگو با خبرنگار مهر در سال ۱۳۹۳به بیان آماری از تعداد اعضای حقیقی و حقوقی سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان کردستان پرداخت و گفته : در حال حاضر سازمان ۲۲۹ عضو حقوقی دارد. ۴ هزار و ۲۶۱ نفر شامل هزار و ۷۲۷ نفر زن و ۲ هزار و ۵۳۴ نفر مرد عضو حقیقی سازمان را تشکیل می دهند. همچنین (سوما عبداللهی ) رئیس کانون زنان بازرگان کردستان و بازرس هیئت مدیره کانون زنان بازرگان ایران طی گفت‌وگویی در پاسخ این سؤال که قشر زنان را در اقتصاد کردستان تا چه اندازه جدی می‌بینید؟ می گوید : معتقدم همه زنان جامعه به نوعی شاغلند، حال یا این شغل می‌تواند در داخل خانه باشد یا در خارج از آن. مشکلی که وجود دارد، این است که همواره آمار شاغلان را با توجه به تعداد بیمه‌شدگان درنظر می‌گیرند، درحالی که در بخش خصوصی یا در کار خانه، اساساً بسیاری از زنان بدون اینکه زیرپوشش بیمه باشند، کار می‌کنند. در بخش خصوصی کارفرمای زن اندک است، اما تعداد کارگران خانم بسیار بالاست و به جرأت می‌گویم که با دستمزدهایی که به آنان پرداخت می‌شود، درواقع می‌توان گفت که اشتغال زنان در بخش خصوصی، به سوی استثمار آنها رفته است.به دلیل اینکه قراردادهای زنان عمدتاً ناپایدار و کوتاه مدت است، معمولاً هنگام تعدیل نیرو، زنان نخستین طیفی هستند که تهدید به اخراج می‌شوند و به همین دلیل نیز پیشنهادم برای بهبود وضع فعالیت زنان در اقتصاد، فقط درنظر گرفتن عدالت است. به این معنا که شاخص و معیارهای استخدام افراد میزان کارایی، تخصص و شایسته سالاری آنان باشد. ازسوی دیگر معتقدم باید دید متقاضیان کار صرف‌نظر از جنسیت‌شان، این باشد که تا چه اندازه می‌توانند به یک سیستم کمک و در پیشبرد امور، مؤثر عمل کنند. وی می افزاید : اگر دقت کنید زنان مدیر در جامعه وجود دارند، اما بیشتر آنها مدیران میانی هستند و تقریبا مدیر زن در رده‌های ارشد نداریم، به همین دلیل هم معتقدم زنان نقشی در تصمیم سازی‌ها، چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی در مقوله اقتصاد ندارند و باید به این موضوع توجه ویژه ای شود .در جایی دیگر نام صدیقه سیدابراهیمی را می بینم که برای سنندجی‌ها نامی است آشنا؛ این آموزگار ۶۴ ساله، ۴٠‌ سال از بهار عمرش را با بوی مهر و شبنم گلبرگ، رخسار پاک و معصوم دانش‌آموزان پایه اول دبستان را طراوت بخشیده است.به گزارش «ایسنا» روزنامه «شهروند» به‌مناسبت روز جهانی معلم نوشته است: این معلم، ١۴‌ هزار و ۶٠٧ روز از زندگی‌اش را شمع فروزان محفل پروانه‌های کلاس اول بوده است. اما با تعجب می بینم که از ۱۲ معلم برتر استان در سال ۹۶ تنها دو معلم زن معرفی شده اند. و بعد نگاه می کنم به آمار دانشجویان دختر که قابل توجه است بر اساس آمار سال تحصیلی ۹۵-۹۴ در دانشگاه کردستان از ۶۲۹۱۶ نفر دانشجو ۶/۴۳ ٪ دانشجوی زن هستند .در دانشگاه کرمانشاه از ۹۲۴۵۷ نفر دانشجو ۴۴٪ زن هستند.علاوه بر این حضور تیم های ورزشی دختران نیز در این استان قابل توجه است .ابن تنها بخش کوچکی از زنان کرد هستند که من در یک جستجوی کوتاه به آن دست یافتم . قطعاً در زمینه های مختلف هنری اجتماعی و سیاسی زنان بی شمار دیگری هستند که در جامعه کرد مؤثر ونقش آفرینند .
به این ترتیب با خوشبینانه ترین نگاه و بدون در نظر گرفتن نقطه های تاریک زندگی اجتماعی زنان در این استان سعی می کنم به حضور زنان در صحنه کار و فعالیت اجتماعی زنان در کردستان امیدوار شوم و آرزو می کنم تاریخ امروز زنانه مان در این دیار و سراسر ایران روز به روز روشن تر شود . برای دخترانمان در آینده

تسلیت به همکار

هوالحق
مرگ پایان کبوتر نیست…
جناب آقای طاهردل
همکار و همیار صمیمی انجمن
بدین وسیله درگذشت غمبار همسر عزیز و یار وفادارتان را تسلیت عرض می کنیم.
برای شادی روح ایشان دعا می کنیم و برای شما و دیگر بازماندگان از درگاه حضرت حق طلب آرامش و صبر و اجر داریم.
انجمن زنان پژوهشگر تاریخ

نوروز در لرستان؛ از قلعه فلک الافلاک تا آبشارهای بی نظیر

۷۷۹۴۷۸۰_۳۵۷۷۷۹۴۷۷۸_۸۱۳۷۷۹۴۷۷۹_۵۵۳ گردشگری لرستان
استان لرستان با مرکزیت خرم آباد سرزمینی کوهستانی است که سراسر آن را کوه‌های زاگرس پوشانده ‌است
به گزارش سفیر افلاک لرستان تنها استان ایران است که به دلیل اهمیت فوق‌العاده تاریخی یکی از ۴ بخش اصلی موزه ملی ایران را به خود اختصاص داده‌است. سرزمین آبشارهای ایران را با بروجرد، درود، الیگودرز، ازنا، خرم آباد، کوهدشت و پلدختر و رومشگان و الشتر می شناسیم که هر یک، تاریخی از فرهنگ و هنر را در خود جای داده اند و بعضی از قدمت ۴۰ هزار ساله اش سخن می گویند که از قدیمی ترین سکونت گاه های بشر بوده است.
قلعه فلک الافلاک
نوروز در لرستان؛ از قلعه فلک الافلاک تا آبشارهای بی نظیر +تصاویر و شناسه مسیرها
‍ یکی از پر بازدید ترین جاذبه های توریستی لرستان قلعه فلک الافلاک یا دژ شاپورخواست است که قدمت آن به دوره ساسانیان باز می گردد و در مرکز خرم آباد روی تپه ای قدیمی بنا شده است. امروزه این قلعه به موزه‌های باستان‌شناسی، مردم شناسی، آزمایشگاه مرمت اشیاء، مرکز فروش تولیدات فرهنگی و چایخانه سنتی تبدیل شده است.
آبشارهای زیبای لرستان
استان لرستان به دلیل جغرافیای کوهستانی خود دارای ۵۰ آبشار کوچک و بزرگ و ۷ آبشار مشهور است .و دسترسی آسان به این جاذبه‌ها باعث شده تا بسیاری از مردم تعطیلات آخر هفته برای داشتن سفری کوتاه باروبندیل سفر به مقصد این آبشارها ببندند و در دامان طبیعت لذت ببرند.
آبشار شوی یا تله زنگ: این آبشار در نزدیکی مرز استان خوزستان و لرستان در حوالی روستای شوی و در ۱۰ کیلومتری ایستگاه راه‌آهن واقع‌شده و اطراف آن مملو از درختان بلوط، بادام و پوشش گیاهی دیدنی است.
آبشار بیشه: این آبشار در کنار راه‌آهن تهران – خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرارگرفته و فاصله آن تا شهر دورود ۳۵ کیلومتر است.
آبشار آب سفید: این آبشار در منطقه ذلقی الیگودرز و به فاصله حدود ۵۰ کیلومتری از این شهر قرار دارد و به علت اینکه آب آن به صورت مخلوط با هوا بر اثر برخورد با سنگ‌ها به شکل حباب سفید در می‌آید به آب سفید معروف شده است.
همچنین آبشار نوژیان، آبشار چکان، آبشار سرکانه، آبشار وارک و آبشار افرینه ازجمله آبشارهای لرستان هستند.
دره خزینه
نوروز در لرستان؛ از قلعه فلک الافلاک تا آبشارهای بی نظیر +تصاویر و شناسه مسیرها
این دره شباهت های زیادی به گرندکانیون آمریکا دارد و از همین رو به گرندکانیون ایران مشهور شده است. دره خزینه در جاده پلدختر به اندیمشک و در جوار روستایی به همین نام قرار دارد. در سفر به این مکان منحصر به فرد می توانید بلندترین پل معلق ایران که بر فراز رود کرخه قرار دارد را ببینید که متاسفانه در نوروز ۹۷ عده ای اقدام به تخریب این پل کردند. این منطقه از خرم آباد ۱۳۶ کیلومتر، از پلدختر ۴۰ کیلومتر و از اندیمشک۷۳ کیلومتر فاصله دارد.
مقبره‌ باباطاهر
نوروز در لرستان؛ از قلعه فلک الافلاک تا آبشارهای بی نظیر +تصاویر و شناسه مسیرها
به‌ اعتقاد اهالی‌ خرم‌آباد، این‌ مقبره به‌ شاعر مشهور باباطاهرعریان‌ تعلق‌ دارد که‌ دوبیتی‌های‌ خود را به‌ زبان‌ لری‌ سروده‌ است‌. مقبره‌ باباطاهر در جنوب‌ خرم‌آباد و در محله‌ای‌ به‌ همین‌ نام‌ واقع‌ شده‌ است‌.
دریاچه گهر
نوروز در لرستان؛ از قلعه فلک الافلاک تا آبشارهای بی نظیر +تصاویر و شناسه مسیرها
این دریاچه آب شیرین و دایمی محل مناسبی برای صید ماهی قزل آلاست. دریاچه گهر در ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان دورود و در میان کوه های سر به فلک کشیده اشترانکوه قرار دارد. گهر در گویش محلی به معنای آب جمع شده در گودی است. لازم به ذکر است ماهی گیری تا اواسط خرداد ممنوع است.
ره آورد و غذاهای محلی
عسل، روغن حیوانی، کلوچه‌ بروجردی، شیرینی آردی، سمنوی بروجرد، کاک، نان ساجی، انواع حلوا و ارده، ترخینه و برساق از سوغاتی های لرستان و چزنک رغو، کباب بروجرد، آش شله ماش دورود، آش کلونک الیگودرز، آش گوشت خرم‌آباد، شامی کوو خرم‌آباد، خورش کلیه‌ترش، سُغدو (دلمه‌ی سیراب شیردان)، دنو رو، آش پرشکه، آش ترخینه، کوفته نخودچی، آبگوشت دو گوله دودار، خورش قلیه ترش، پرتله، گوله ریزه، خورش سیب درختی از غذاهای محلی این دیار به شمار می روند. همچنین ورشوسازی، جاجیم بافی، گیوه دوزی، حصیر بافی، نمدمالی، خراطی، قالیبافی، گلیم بافی، ماشته بافی و حرمی بافی نیز از صنایع دستی این استان هستند.
پیشنهاد
در صورت اقامت بیشتر در این استان حتما سری به لاله‌های واژگون دالانی الیگودرز، پارک جنگلی شورآب، مجموعه تالاب‌های پلدختر، دریاچه کیو، نقاشی‌های‌ غار دوشه‌، تپه سراب ناوه کش، تپه‌های‌ باباخانی‌ و تخته‌ چراغ،‌ مقبره‌ فلک‌الدین، قلعه‌ شهنشاه‌ (گوشه‌)، پل‌ شاپوری‌ و سراب‌ چنگالی‌ بزنید.
http://www.safireaflak.ir/khabar/14857

لباس‌های محلی زنان استان لرستان

ckhl gvsjhkزنان لرستانزنان لرستان ۲

لباس‌های محلی لرستان؛ اوج زیبایی در نهایت سادگی
زیبایی زنان لر در پوشش «سرداری» و اقتدار مردان این دیار در ردای «شال و ستره» همگی تبلوری از زیبایی‌های تاریخ و تمدن لرستان است.
به گزارش سفیر افلاک همه افسانه‌ها و پیشینه مردمان دیار لرستان با آداب‌ورسوم و پوششی پیوند خورده است که اگر در ایران اسلامی بی نظیر نباشد می‌شود گفت کم‌نظیر و تکرار نشدنی است.
پوشاک مردم لرستان در نهایت زیبایی و سادگی نمادی از پوشش اصیل اسلامی است که امروز جز در برخی مناطق روستایی و عشایری شاید دیگر نتوان نشانی از آن یافت.
پوشش زنان لر نمادی از هویت و فرهنگ این دیار
پوشاک زنان لر بنا به موقعیت اجتماعی، اقتصادی و از طرفی شرایط سنی از ویژگی‌های مشخصی برخوردار است به طوری که پوشاک زنان جوان لر با پارچه‌های الوان در رنگها و طرح‌های شاد با سربندهای زیبا و رنگی است وزنان مسن تر پارچه‌هایی به رنگ تیره با طرح‌های ساده و سربندی سیاه و سفید را ترجیح می‌دهند. ‌
روسری‌های زنان لر که در زبان محلی به آن «گل ونی» می‌گویند علاوه بر پوشیده بودن، زیبایی خاصی به زنان لر می‌دهد.
«تره» و «گل ونی» سرپوش ابریشمی مخصوصی است که زنان لر به سر می‌بندند و به لری آن‌ها «ساوه» می‌گویند. «تره» را در حالت عادی و در روزهای معمولی می‌بندند ولی زنان لرستانی برای شرکت در مراسم جشن و سور، نوعی از آن‌ها به نام “گل ونی” که رنگین است روی تره می بندند.
در طرح این روسریها که به طور معمول از جنس ابریشم هستند نقش‌ها و رنگهای مختلف به‌کاررفته که با گره خاصی به دور سر پیچیده شده و گوشه‌های آن‌هم به صورت آویزان بر پشت سر قرار می‌گیرد.
پیراهن‌های رنگارنگ و دارای پوشش زنان لر
پیراهن زنان لر دارای برشی ساده، بلند و گشاد با طرح‌های گلدار و رنگهای متنوع است. لباس زنان لر دارای قسمت‌های مختلفی چون «کلنجه»، «سرداری» یا «کمر چین» و «جلیقه» است. ‌
«کلنجه» کت مخملی است که بر روی پیراهن زنان لر پوشیده می‌شود و یقه و لبه‌های دم آستین و دور شکاف آن یراق‌دوزی و نواردوزی شده است.
«سرداری» که پوششی است بلند تا به پشت پا، جلوی آن بدون دکمه است با آستینی تا آرنج که اغلب از مخمل با رنگهای مشکی، سبز و قرمز تهیه می‌شود. دوره‌های آستین و دامن آن به پهنای دو تا سه انگشت یراق‌دوزی و نواردوزی شده است.
«کت» که نیم تنه را می‌پوشاند، نواردوزی ندارد و با دکمه در جلوبسته می‌شود. «جلیقه» که همیشه باز است و دکمه ندارد و در قسمت جلوی آن یراق‌دوزی و سکه دوزی شده است.
شلوار یا به زبان محلی لرستان «شاوال» عبارت است از زیر جامه ای لیفه‌دار یا کمری دار به مدل شلوارهای کردی از پارچه‌های الوان رنگی که زیر پیراهن می‌پوشند.
شلوار زنان لر از لحاظ ترکیب و جنس پارچه دو قسمتی و دورنگی است به طوری که از دمپا تا حدود بالای زانو، پارچه ساده با نقش‌بندی و نواردوزی شده است و قسمت بالاتر به رنگ دیگر و گلدار است.
لباس مردان لر؛ ساده و زیبا
مردان لرستانی نیز دارای پوشش ساده ای هستند که جنبه‌های تزئین آن کمتر است و در عرف معمول این دیار به «شال و ستره» معروف است. شلوار مردان لر به طرح و هیبت شلوارهای کردی است و پیراهن آنان با برش ساده و اغلب به رنگ سفید و گاه رنگی است.
پیراهن مردان لر که در گویش محلی به آن «جومه» یا «کراس» می‌گویند دارای آستین های بلند و یقه‌گرد بوده و از جنس کرباس و به رنگ سفید تهیه می‌شد. ‌
«شال» پارچه بلند و سفیدی است به عرض ۹۰-۶۰ سانتی متر و به طول ۹-۶ متر از جنس چلوار که آن‌ها چند دور به کمر می پیچانند و علاوه بر آن در مواقع ضروری از آن به عنوان کفن، پیچاندن محل زخم یا طناب استفاده می‌کردند.
«ستره» قبای مخصوصی است که اندازه آن تا زیر زانو بوده و بیشتر در مواقع رسمی از آن استفاده می‌شود و از قدیمی ترین انواع پوشاک در ایران است که در طرح‌های گلدار و شاد برای مراسم شادی و جشن و در طرح‌های ساده با رنگهای کم مایه در انجام مراسم تشریفاتی و عزا به کار می آید.
کلاه و گیوه دست‌ساز مردان لر
«کلاه نمدی» و «گیوه» نیز از خصوصیات ویژه لباس مردان لر است. کلاه نمدی کلاه مدور بدون لبه‌ای است که از نمد ساخته‌شده است و «گیوه» نوعی کفش دست‌ساز محلی است که کف آن چرم و یا پلاستیک ضخیم و محکمی است که رویه آن به صورت نخ تابیده بافته می شود.
«کپک» یا «فرجی» و همچنین «غوغا» از دیگر لباس های اصیل لر زبانان است.
«کپک» یک نوع قبای نمدی پشمی محکم است که معمولا مورد استفاده چوپانان می‌باشد و در مواقع جنگ از آن به عنوان لباس رزم استفاده می‌شود زیرا ترکیب بسیار فشرده‌ای در ساخت آن بکار رفته است.
«غوغا» نیز نوعی بالاپوش مردانه است که بیشتر در منطقه بختیاری لرستان و چهارمحال و بختیاری مورد استفاده قرارگرفته و جنس آن از پشم گوسفند بوده و توسط زنان بختیاری بافته می شود.

برگرفته از سایت:http://www.safireaflak.ir/khabar/14874

تاریخ محلی

نویسنده : فخرالسادات محتشمی پور
تاریخ محلی دانشی است برای بازسازی گذشته در مقیاسی محلی/ منطقه‌ای. افزون بر این، نمود گذشته با این گرایش ملموس‌تر و معنی‌دار است. این شاخه از تاریخ به عنوان یکی از چشم‌اندازهای تاریخ معاصر در هردوره‌ای بر آن بوده تا پدیده‌های مختلف را از جمله اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، نظامی و فرهنگی در قالب پژوهشهای تاریخی در مناطق گوناگون یافته و تعریف نماید. این سنت تاریخ نگاری با سابقه طولانی در ایران و جهان از نیمه دوم قرن بیستم تحت تأثیر فلسفه‌های نو و حرکت های اجتماعی – اقتصادی فراگیر، دگرگون شده و در قالب و شکل و سنت جدیدی ظهور یافت که افزون بر موضوعات پیشین به منظرهای متنوع اجتماعات در مقیاس مناطق کوچک می‌پردازد. از سوی دیگر، در این منظر از گذشته نگاری حفظ منابع (کتبی و شفاهی) که رو به اضمحلال یا ظهور هستند مد نظر می‌باشد. در این صورت تحریک ذائقه‌ی عمومی در حیطه‌های تاریخ نزدیک ( immediate history or nearby history ) و تاریخ از منظر قاعده‌ی هرم اجتماعی (history from below) موجبات مشارکت بیشتر مردم در تاریخ آینده و تاریخنگاری زمان حال را فراهم می‌کند. در واقع این منظر به نوعی، مشارکت در گذشته و مشارکت در آینده است. حجم چنین مشارکتی خیلی بستگی زیادی به توفیق تحریک انگیزه های اجتماعی جهت زمینه‌سازی درک عمومی از تاریخ و عمومی گفتگوی با گذشته را دارد.
ضرورت و اهداف
این شاخه تاریخ‌نگاری از نیمه دوم قرن بیستم در دانشگاه‌های مختلف اروپا و آمریکا پایه گذاری و راه‌اندازی شده است. اما پیش از آن جریان تاریخنگاری تحت تأثیر ضرورت‌هایی دچار تحولات گردید. به ویژه چرخش در ضرورت‌های تاریخ شناسی که تاریخ ملی را از مرکزیت نگاه به گذشته و مباحث روز خارج کرد. تاریخ مردم معمولی از زوایای مختلف نسخه بلاواسطه این نگرش بود. آزاد سازی (Democratization) و تمرکز زدایی (Decentralization) در نگاه به / یا از قاعده جوامع در گذشته توانست حیات میلیون‌ها مردم معمولی را که در انتظار حضور در تاریخ بودند، مطرح نماید.
در اروپای قرن نوزدهم جوامع نو بر پایه شهر نشینی، مهاجرت و محو شدن شیوه‌های قدیمی موجبات محو هویت‌های متکثر در جامعه را فراهم آوردند. در این صورت گروه‌های اولیه‌ی مورخین جهت حفظ هویت‌های رو به اضمحلال تشکیل شد. موضوعاتی مانند تاریخ روستا و شهر، شجره نامه نویسی، گروه‌های نژادی، خاطره نویسی، و غیره از موضوعات مهیجی شدند که مردم نسبت به دانستن و شنیدن آنها احساس خرسندی بیشتری می‌کردند. از یک سو در ادامه چنین جریانی و از سوی دیگر رشد و چرخش درجات دانش جامعه شناسی از اوایل قرن بیستم موجبات رشد نوع نگرشهای متفاوت به گذشته گردید. اما پیش از آن جریان تاریخنگاری تحت تأثیر ضرورت‌های انقلاب صنعتی و سایر دچار تحولاتی گردیده بود. برای مورخین همچنین وضعیت یک ملت به عنوان یک پدیده دگرگون شده، از یکدستی زبان ملی به استغنای گفتگوی چند جانبه می‌توانست چشم اندازهای متفاوتی را مطرح و منعکس نماید.
چنانکه ذکر شد، در ادامه‌ی طرح موضوعهای متفاوت در سنت تاریخنگاری مرکزیت گرا و چرخش دانش جامعه شناسی، از اوایل قرن بیستم تحلیل گران اجتماعی با چشم اندازی تاریخی را فعال کرد. در سال ۱۹۲۹ مجله‌ای با عنوان Annal’s که بعدها به عنوان یک مکتب در تاریخنگاری مشهور شد، آغاز به کار کرد. بنیانگذار این مجله مارک بلوخ (Marc Bloch 1884 – ۱۹۴۴) و لوسین فور (۱۹۵۶ـLucien Febver 1878) از دانشگاه استراسبورگ (Strasbourg) بودند. از شاخصه‌ای مهم این منظر جدید خروج از نوع روایت نقلی و متکی بر توالی زمانی تاریخی و بهره گیری از سایر علوم مانند جغرافی و مردم شناسی بود. از نتایج تحقیقات ارزنده این مکتب مقالاتی بود که در باب همه مسایل حیات اجتماعی گذشته نگارش می‌یافت. چنانکه بر این مبنا کتاب “حرفه مورخین” The historian’s craft از بلوخ در سال ۲ ـ ۱۹۴۱ نشان دهنده تحولی اساسی در دانش تاریخنگاری بود.
edited
جریان نخست، یعنی عکس‌العمل جامعه ارزیابی نسبت به تمدن جدید در حفظ هویت‌ها، و جریان دوم یعنی گرایش به تحلیل چشم اندازی گذشته نگاری خارج از حیطه تاریخنگاری سنتی توانست سنت تاریخنگاری محلی را بازسازی کند. تاریخنگاری محلی در همه جا پیش از این دارای سابقه طولانی بود اما دو جریان بالا توانست، این سنت تاریخنگاری را غنای بیشتری ببخشد. برای اولین بار در اواخر دهه چهل (۱۹۴۷) در دانشگاه لستر (Leicester) انگلستان، دانشکده‌ای با همین عنوان تأسیس شد. اهداف آنها تشویق عموم به مشارکت تاریخی و حفظ و حراست هویت متکثر گذشته خود بود. اما هنوز دو دهه لازم بود تا این نظر و منظر به کمال خود برسد. محلی نگاران، دهه شصت و هفتاد قرن گذشته را دوره‌ی رشد و شکوفایی تاریخنگاری محلی در قالب سنت جدید می‌دانند. در این مورد موج تأسیس گروه‌های محلی نگر و نگار در قالب حرکت‌های غیر دولتی شکل گرفت (NGO) و نویسندگان نیز در راستای به روز کردن این سنت، فلسفه نوینی را پی‌ریزی کردند. رفته رفته بیشتر دانشگاهها و مؤسسه‌های دولتی و غیردولتی تلاش مضاعفی را برای غنای بیشتر این سنت دیرینه تاریخنگاری نشان ‌دادند.
در ایران و منطقه خاور میانه هنوز دانشکده یا بخش مستقلی بدین منظور اختصاص نیافته است. این علی رغم آن است که در این حیطه کارهای متفرقه ی بسیاری صورت گرفته است. چنانکه در بالا شرح آن آمد، محلی نگاران تلاش در بهره‌گیری از سایر تخصص‌های میان رشته ای را نیز داشتند. این علی‌رغم آن است که در ایران در زمینه کاربست‌های نتایج تخصصی این نگرش کمتر توجه شده است. بنابراین در درجه نخست می‌توان تصور کرد که در این گرایش بخش‌های دیگر علوم انسانی نیز می‌توانند در همکاری با هم فعال باشند. افزون بر این با تأسیس چنین گرایشی می‌توان زمینه‌های لازم جهت پرورش استعدادهای مورد نیاز در سطوح مختلف را فراهم آورد. در هر حال شاخصه اصلی در محلی نگاری نوعی تخصص ویژه و فراتر از دانش کارشناسی است. چرا که این سنت در راستای تعمیق و توسعه تحقیقات تاریخی نیاز به تجارب علمی بهتری دارد. از اینرو دانشجویانی که قبلا”‌ در دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد توانسته‌اند سطح معلومات خود را جهت ورود به دوره‌ی تحقیق به استانداردهای لازم رسانیده، اکنون با عمق بیشتر می‌توانند پژوهش‌هایی را که ضرورتا” نیازمند آگاهی‌ها و تجارب علمی گسترده‌تری است، پی‌گیری نمایند. در نتیجه چنانکه در سطح متخصصین تاریخ محلی مطرح است، پژوهشگران جوان می‌بایستی لوازم تحقیق را که همانا تجربه و اندوخته‌ی علمی است، داشته باشند تا بتوانند در مرحله عالی پژوهش آنها را به حرفه محلی نگاری آشنا و وارد سازد. در واقع محلی نگاری یک پیکره وسیعی است که کارآموزان دوره‌ی تحقیق باید هم با مهندسی آن و هم با جنبه‌های مختلف موضوع یابی و سطوح عمیق پژوهشهای آن آشنا گردند.
از اهداف عمده این گرایش می‌توان به موارد ذیل توجه کرد :
۱ـ تأمین نیروی متخصص برای مراکز آموزش عالی و پژوهشی کشور.
۲ـ تامین نیروی کارآمد برای مشاوره در سطوح عالی کشور.
۳ـ نتیجه تحقیقات این گروه از متخصصان در زمینه‌های محلی / منطقه‌ای به ساز و کارها و پیش زمینه‌های فرآیند تولید و توزیع قدرت از مناظر مختلف می‌پردازد. این گروه از مورخین همچنین می توانند موجبات تعمیق دید کارگزاران برنامه‌های توسعه‌ای در عرصه های مختلف را فراروی برنامه ریزان مهیا ‌‌کرده و در نوسازی و بازسازی مناطق مختلف کشور ایفاگر نقش اساسی باشند.
۴ـ در مقیاس وسیعتر می‌توان نتایج تولید و تعمیق دید تاریخی در سطح محلی را در جهت گسترش معرفت تاریخی (historical knowladge) و هرچه بیشتر توسعه‌ی موسسه‌های مدنی (civil institotions) بکار گرفت.
منبع: سایت تاریخ محلی

فراخوان ثبت نام شرکت در همایش ملی «زن در پهنه فرهنگ و تمدن غرب ایران(تاریخ محلی ۲)»

همایش «زن در پهنه فرهنگ و تمدن مناطق غرب کشور (تاریخ محلی ۲)» با مشارکت دانشگاه کردستان در ۲۹ و ۳۰ فروردین ۱۳۹۷ در استان کردستان برگزار می شود.

هزینه ثبت نام برای شرکت کنندگان داخلی: ۳۵۰۰۰۰۰ ریال .
برای دانشجویان (با ارائه فتوکپی کارت دانشجویی) ۲۵۰۰۰۰۰ ریال است.

لازم به توضیح است که هزینه همایش شامل اسکان، شرکت در جلسات همایش، پذیرایی و برنامه¬های تفریحی و گشت های علمی همایش بدون هزینه ایاب و ذهاب به سنندج خواهد بود.

از متقاضیان شرکت در همایش درخواست می¬شود هزینه ثبت نام را به شماره حساب جاری ۶۱۰۴۳۳۷۸۵۹۶۱۳۲۶۵ نزد بانک ملت، به نام انجمن زنان پژوهشگر تاریخ واریز نموده و تصویر فیش بانکی را به کانال تلگرام انجمن زنان پژوهشگر تاریخ یا ایمیل دبیر خانه همایش ارسال نمایند.

هزینه ثبت نام برای ارائه دهندگان مقالات بر عهده برگزارکنندگان همایش خواهد بود.

زمان ثبت نام:
از ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ تا ۱۰ فروردین ۱۳۹۷

هزینه ثبت نام بعد از تاریخ تعیین شده ۵۰% افزایش خواهد یافت.

خواهشمند است پس از واریز هزینه ثبت نام، تصویر فیش واریزی از یکی از روش های زیر برای دبیرخانه همایش ارسال شود.

شماره تلگرام انجمن زنان پژوهشگر تاریخ : ۰۹۳۵۴۰۴۷۱۱۰
ایمیل دبیرخانه همایش : zananegharbeiran@gmail.com

:id: @zananepazhoheshgartarikh1396

گزارش جلسه‌ی معرفی کتاب درآمدی بر پارادایم جغرافیای جنسیت

معرفی کتاب «درآمدی بر پارادایم جغرافیای جنسیت» در کتابخانه انجمن زنان پژوهشگر تاریخ این جلسه با خیر مقدم فخرالسادات محتشمی پور و توضیح کوتاهی پیرامون هدف از تشکیل جلسات معرفی کتاب و اشاراتی به مطالب کتاب درآمدی بر پارادایم جغرافیای جنسیت و اهمیت آن آغاز شد. پس از آن دکتر فضیله خانی به ایراد سخنرانی پرداخت و پس از تشکر از انجمن زنان پژوهشگر تاریخ، انگیزه نوشتن کتاب مورد بحث را به شرح زیر بیان کرد؛من مقاله‌ای را با عنوان «جغرافیای جنسیت نگاهی نو به جغرافیا» در کنگره‌ای در تبریزارائه کردم و برایم جالب بود که خانم‌های حاضر در کنگره از آن استقبال زیادی کردند ما مردان این موضوع را به تمسخر گرفتند و همانجا تصمیم گرفتم کتابی در این باره بنویسم تا موضوع جغرافیای جنسیت را که در دنیا کاملا پذیرفته شده بود در کشورمان مطرح کنم. وی همچنین از سختی‌های انتشار کتابش سخن گفت و تأکید کرد با توجه به عنوان کتاب و مطالب مندرج در آن و استفاده از واژگانی که با سلیقه مسئولین انتشارات سمت همخوانی نداشت، انتشار کتاب برای من از تدوین آن بسیار سخت‌تر بود . وی گفت: تاریخ و جغرافیا دو پایه علوم انسانی هستند.جغرافیا انسان را در مکان می بیند و تاریخ در زمان و بحث زنان هم از زمان و مکان تأثیر می‌پذیرد و هم بر آن تأثیر می‌گذارد . علم جغرافیا بیش از اینکه علمی خشک و ملال‌آور باشد به روابط بین انسان‌ها با محیط می پردازد، در چنین علمی مکانها با معانی واقعی و نمادین برای ساکنین و افراد خارج از آن شناخته میشود که آن‌ها را از سایر مکان‌ها متمایز میکند. جغرافیا با تشریح و توصیف تفاوت‌های ناحیه ‌ای سروکار دارد. ما شاهد سه دوره‌ی جغرافیایی جبر محیط طبیعی ، مطالعات و چشم‌انداز ناحیه ، نگرش‌های جدید از مطالعات جغرافیایی هستیم که در دوره‌های اول و دوم غیبت زنان مشاهده و حوزه فعالیت و موقعیت و مکان مردانه تعریف میشود و علت غیبت زنان این است:
۱- معیار سنجش اهمیت مسائل و موضوعات پژوهشی، معیاری مردانه است.(نگاه سلطه جویانه)
۲- عمدتا مطالعه کنندگان مردان هستند.
۳-محیطها و موضوعات به صورت کاملا دوگانه تفکیک شده‌اند که باعث شکل‌گیری ایدئولوژی خانه‌ نشینی در این دوره شد.در این ایدئولوژی ویژگی‌های قابل تمجید مدنظر میباشد و عرصه سیاسی کاملا مردانه هست و زنان نباید خود را بدان آلوده کنند که این موضوع وابستگی هرچه بیشتر زنان به مردان را به دنبال دارد. وی در ادامه صبحت هایش در مورد کتاب گفت:
ورود جغرافیا به جغرافیای جنسیت در پی بازنمایی حوزه های خاص قدرت بود که زنان از آن بازمانده بودند و نه فقط بر زنان بلکه بر بالا رفتن صدای تمامی اقشار بی صدا تأکید داشت.جریان اصلی جغرافیا مجموعهً نظریه‌ها و اصولی است که همهً جغرافیدانان بدان پایبندند.جغرافیا به عنوان علم معرفت به محیط اطراف برای درک بهتر وضعیت زنان لازم است به سوالات زیر پاسخ دهد:
۱- زنان چه تأثیر و نقشی بر جامعه و محیط پیرامون دارند؟
۲- آثار برنامه‌های محیطی و اقتصادی واجتماعی بر زنان چگونه است؟
جریانی که برعلم جغرافیا غلبه دارد بر حفظ وضع موجود و توجیه آن (تداوم نابرابری‌ها)تأکید دارد درحالیکه دانش مطالعات زنان به شدت درصدد تغییرات در این حوزه می‌باشد.مطالعات درباره‌ی زنان نتایج علمی هم دربرداشت که به درک ریشه‌های ظلم و ستم علیه زنان و شکل گیری جنبش‌های زنان منجر شد.از دهه۱۹۷۰جریان اصلی جغرافیا مورد نقد قرار گرفت به‌گونه‌ای که آن را در خدمت نظام سرمایه‌داری قلمداد می کردند و بازتولیدکننده روابط سلطه که نمی‌تواند بی‌طرف باشد. درهمین زمان چالش فمینیستی علیه جریان اصلی شکل گرفت. استاد جغرافیای دانشگاه تهران افزود:
در جغرافیای فمینیستی محتوا و روشهای مرسوم در جغرافیا نقد شده و جغرافیایی از منظر زنان شکل می‌گیرد.
وی انتقادات طرفداران حقوق زنان به جغرافیا را به شرح زیر بیان کرد :
*موضوعات وتئوریهای جغرافیا همواره مردان را دربر می‌گیرند.
*یافته‌های پژوهشی مبتنی برنمونه‌های مذکرند.
*جغرافیا عمدتاً به مسائل مهم از منظر مردان اشاره دارد.
*تصویر ارائه شده از زن از نگاه مردانه و غیر واقع بینانه است.
امروزه جغرافیا به دلیل تأکید بر عدالت اجتماعی به مسائل زنان توجه بیشتری کرده است. اولین بار دیوید هاردوی ، در کتاب “عدالت اجتماعی و شهر” این موضوع و توزیع برابر منابع و منافع را مطرح می‌کند.در اواخر دهه۱۹۶۰ مسائلی مانند رفاه اجتماعی ، نابرابری‌ها، فقر، نژاد پرستی، قوم گرایی، جرم وجنایت، آلونک نشینی، زنان و فمینیسم مطرح می شود.
در دهه ۱۹۷۰ نظام ارزشی و اخلاقی و تفکرات وارد جغرافیا شدند. در صورتیکه زنان جغرافیا را می‌نوشتند و پدیده‌های جغرافیایی را با دید زنانه تفسیر می‌کردند اهمیت مسائل و اولویت آنها، نحوه انتخاب روشها و تفسیر آنها تفاوت می‌کرد.جغرافیا در بدترین حالت با فرض برتری و نقش‌آفرینی مردان و در بهترین حالت نسبت به
مسئله جنسیت کاملا بی‌توجه بوده است و جغرافیا به دلایل زیر به برتری و نقش‌آفرینی مردان بیشتر توجه می کند:
۱- جغرافیا از ابتدا بر اساس علایق مردان و در خدمت نظام بوده است.
۲- اکثر جغرافیادانان مردند و جغرافیا حرفه‌ای مردانه است.
۳- ایدئولوژی جنسیت مردانه،جهان را به گونه‌ای خاص می سازد و این امر موجب می‌شود که جامعه مبتنی بر دیدگاه‌های مردانه شکل بگیرد.
امروزه با ورود تحلیل جنسیتی به مطالعات جغرافیایی توجه به توسعه پایدار را شاهد هستیم و این که
بالندگی جغرافیا با به کارگیری نظرات اقتصاد سیاسی ، عدالت اجتماعی، تحلیل منش قوانین و فضیلت اخلاقی امکان پذیر است. درچنین قالبی توجه به مسائل جنسیتی و به خصوص زنان حائز اهمیت است.
در پایان سخنرانی نویسنده کتاب حاضربن پرسش ها و نقطه نظرات خود را درباره آن بیان کردند.