All posts by admin

چاپ کتاب بررسی آرایه‌های اسناد (با تکیه بر فرمان‌ها و حکم‌های دورۀ قاجار)

photo5855235396475136766

photo5855235396475136766

بررسی آرایه‌های اسناد (با تکیه بر فرمان‌ها و حکم‌های دورۀ قاجار)
کتاب: تالیف: ندا رسولی
چاپ: سازمان اسناد و کتابخانه ملی

تزئین و آرایش نسخه‌ها و اسناد، از تذهیب و خط گرفته تا نگارگری و رنگ‌آمیزی و نوع کاغذ و …، از جمله هنرهای مورد‌ِ‌توجه هنرمندان در طول دورۀ ایران اسلامی بوده است. متأسفانه بسیاری از مؤلفین و محققین از پرداختن به هنر دوره قاجار، سرباز زده و چنین عنوان می‌دارند که آرایه‌های این دوره، ویژگی‌های خاص و قابل توجهی ندارد. در‌حالی‌که پس از بررسی اسناد و فرمان‌های این دوره، اهمیت پرداختن به‌ تذهیب و خط و دیگر آرایه‌ها، بیش از بیش روشن‌تر می‌شود. زیرا نقوش، فرم‌ها، رنگ‌ها و ترکیب‌بندی‌هایی که در اسناد و فرمان‌های این دوره (قاجار) مشاهده می‌گردد، تا حدودی متفاوت از دوره‌های قبل است و نمی‌توان گفت که تقلید صرف، از دوره‌های گذشته است. دوره قاجار هم نیز مانند هر دورۀ دیگری، در ابتدا با ویژگی‌های سبک دورۀ قبلی آغاز کرده و به ‌مرور و با گذشت زمان، مانند سایر رشته‌ها از شرایط زمان خود تأثیر و رنگ و بوی قاجاری به ‌خود گرفته است.
در تحقیقات تاریخی و آرشیوی، فرمان‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است چرا که دیدگاه‌ شاه به‌عنوان بالاترین نهاد قدرت حکومت آمده است و نظر او به‌عنوان بالاترین مرجع تصمیم‌گیری دارای اهمیت می‌باشد. تمام آرایه‌های اسناد به‌خصوص فرمان‌ها از اجزا و عناصر متفاوت تشکیل گردیده که هرکدام از آن‌ها با بودن در کنار دیگری در زیبا‌شناسی و لذت بصری بیننده موثر است و علاوه بر آن اطلاعات مربوط به ‌شرایط اجتماعی‌، فرهنگی و سیاسی در جامعه‌، طبقات در‌یافت‌کننده فرمان، وضعیت هنرمندان در آن دوره و … را مشخص می‌سازد.
برخی از فرمان‌ها به‌عنوان یک اثر هنری مجرد، تزئینی و در عین‌حال با مفاهیمی زیبا‌شناسانه به‌ لحاظ ترکیبی و ساختاری و همچنین معنای کاربردی در جامعه مطرح می‌شود. امروزه بعد از گذشت سال‌ها از تاریخ شکل‌گیری فرمان‌ها، تذهیب و آرایه‌های این فرمان‌ها در جای خود در این اسناد تعریفی جدا‌گانه و ارزشی خاصی به آن‌ها بخشیده است. این کتاب نتیجه طرح پژوهشی سازمان می‌باشد.
فصل اول کتاب در خصوص اسناد و وضعیت هنری آرایه‌های آن اطلاعاتی ارائه می‌دهد و برای آگاهی ‌یافتن از تحولات آرایه‌های اسناد در دوره‌های مختلف و تأثیر عوامل سیاسی و اجتماعی و فرهنگی بر هنر دوران قاجار، پیشینه فرمان‌نویسی در دوران قبل و بعد از قاجار مورد‌بررسی قرار می‌گیرد.
در فصل دوم‌، دربارۀ وضعیت هنر‌، مفهوم زیباشناسی، ساختار هندسی در فرمان‌ها و عناصر زیباشناسی در هنر فرمان‌آرایی دورۀ قاجار توضیحاتی ارائه و این عناصر در فرمان‌های هر یک از پادشاهان قاجار بررسی شده است‌‌؛ در فصل سوم،‌ از ماحصل بررسی‌ها و توضیحات به‌دست آمده به طبقه‌بندی آرایه‌های فرمان‌های دوره قاجار از نظر روش و اسلوب کار پرداخته شده است. ‌در فصل چهارم نیز آرایه‌ها و تزیینات اسناد به صورت تطبیقی مورد مقایسه و بررسی واقع شده و در انتها، برخی از فرمان‌ها در نمایی کلی از منظر زیبا‌شناسی موردِ‌ بررسی قرار گرفته است.

ماه شرف خانم

برگرفته از سایت www.iichs.org

ماه شرف خانم

آسیه آل احمد

ماه شرف متخلص به مستوره دختر ابوالحسن بیک در سال ۱۲۲۰ه ق در سنندج متولد شد. ۱ او از طایفه قادری بود که از نزدیکان حکام ولایت اردلان محسوب می‌شدند. پدر و پدربزرگش ناظر صندوقخانه ولایت و از صاحب نامهای این منطقه بودند. ماه شرف خانم بسیار با استعداد و خوش ذوق بود به تحصیل و هنر روی آورد و از نام‌آوران کردستان شد. او در کنارعلم‌آموزی به سرودن شعر پرداخت و خط را هم خوب می‌نوشت. علی‌اکبرخان وقایع‌نگار پسرعمویش او را چنین معرفی کرده است: «عموزاده حقیر (ماه شرف خانم) اسم و متخلص به مستوره فی‌الواقع سزاوار است نظر به فضل و کمال و خط و ربط و شعر و انشائی که این عفیفه دارا بود، اسم او را مورخین عالم درصفحات تاریخ خود به یادگارثبت و ضبط نمایند قریب بیست هزار شعر دیوان غزلیات و قصاید و غیره را دارد». ۲ همچنین رضاقلی خان هدایت که از معاصرین مستوره بوده است در کتاب مجمع الفصحا از او چنین یاد می‌کند: «از زنان جمیله و دانشمند و هنرمند … شعر می‌گفت و مستوره تخلص می‌کرد و خطوط را خوش می‌نوشت …». ۳

ماه شرف با خسروخان والی کردستان ازدواج کرد.او در کتاب تاریخ اردلانعلت این وصلت را دلجویی خسروخان از پدرش بیان کرده است . زیرا وقوع یک سری اختلافات و توطئه علیه خسروخان والی انجام شده بود که به ابوالحسن بیک پدر ماه شرف خانم نسبت داده بودند وی را به زندان انداخته ، پس از مدتی که بی گناهی ابوالحسن‌بیک ثابت شد خسروخان از دختر وی خواستگاری کرد. مستوره می‌نویسد: «والد و اعمام مولفه را هم بسبب بی جرمی از قید آزاد و بانواع مراحمشان دلشاد فرمودند و طرح مواصلت را به مصاحبت کمینه انداختند و عاقبت بطریق مجلل داخل حرم جلال آمدم». ۴

ماه شرف خانم به عنوان همسر دوم والی وارد خانه او شد. همسر اول خسروخان حسن جهان خانم (والیه) دختر فتحعلیشاه قاجار بود. از روابط این دو زن در کتب چیزی نوشته نشده فقط برخی آورده‌اند که هر دو از عیاشیهای والی و بی مهریهای همسر خود شاکی و ناراضی بودند و در اشعارشان به این نکته پرداخته‌اند. ۵

خسروخان والی در سال ۱۲۵۰ق بر اثر بیماری درگذشت. مستوره در سال ۱۲۵۰ همسر خود را از دست داد، او اندوه خود را چنین روایت می‌کند : «در اواخر شهر ذیحجه‌الحرام سنه ۱۲۴۹ آن نور حدقه حشمت و شوکت … چون بدرد جگر دچار آمده، و بعلت غلبه سودا بمعالجه و مدارا نپرداخت آناً فاناً مرضش در تزاید می‌بود و کمینه که با آنحضرت شرف همبستری داشتم و بمصاحبت روز و شب و وزارت اندرون سربلند بودم مدت دو ماه بعلت بیمارداری و پرستاری خواب راحتم بچشم آشنا نشدی، عاقبت آمد بسرم آنچه از آن میترسیدم… سوء مزاج والی جوان شدت بهم رسانیده معالجه‌پذیر نیامد تا در یوم پنجشنبه دویم شهر ربیع‌الاول سنه ۱۲۵۰مرغ روح پرفتوحش با هزار حسرت و ناکامی سوی رضوان شتافت». ۶ ماه شرف بارها در اشعار خود به مرگ همسر پرداخته:
کارم همه ناله است وشیون بی تو آماجگه بلا شده تن بی تو
جانا به صفای دوستی در چشمم عالم ماند بچشم سوزن بی تو ۷

مستوره پس از درگذشت خسروخان والی تا سال ۱۲۶۳ در سنندج زندگی کرد. در این زمان اختلافات حکومتی مابین خسروخان ارمنی والی جدید و رضاقلی خان اردلان حاکم قدیم اتفاق افتاد و پس از شور و مشورت بین سران اردلان تصمیم به کوچ گرفته شد که مستوره نیز به همراه عمو و دیگر افراد خانواده‌اش به میان ایل بابان در شهر سلیمانیه عراق که آن زمان زیرنظر عثمانی بود رفت. مستوره در کتاب تاریخ اردلان این ماجرا را چنین تعریف می‌کند: “رضاقلی خان تمامی اعزه و اشراف و اهالی ولایت را احضار نموده، پس از شور و مصلحت بسیار طریق کوچ و فرار را به ولایت بابان اختیارکرد و جمعی کثیر از برنا و پیر پای به مقام جلای وطن نهاده و نامید از توقف مقام مالوف گشتند … به یکی از قرای شهر زور که به «سرکت» مشهور است رسیده و اقامت گزیدیم ” در ادامه مستوره بیان می‌کند که چگونه به دعوت پسرعمۀ خود به سلیمانیه عراق راهی شده‌اند: «حسینقلی خان عمه‌زاده مؤلف … به مجرد استماع این خبر آدم با اسب و قاطر فراوان فرستاده از خانواده ما بقدر صد نفر را از اناث و ذکور از شهر زور کوچانیده به شهر سلیمانیه آوردند و از جانب خود محل اقامت به جهت یکان یکان شخص و با هر یک بقدر کفاف تعارف به عمل آوردند». ۸ از واقعه کوچ مدتی نگذشته بود که حسین‌قلی خان فوت کرد. بر اثر مرگ او مستوره نیز از ناراحتی زیاد بیمار شد و درمحرم ۱۲۶۴ بر اثر بیماری درگذشت. ۹

مستوره که زنی هنرمند و شاعر بود از خود یادگارهای زیادی به جای گذاشته است. دیوان شعر او به سعی و تلاش حاجی شیخ یحیی سرپرست وزارت فرهنگ کردستان در سال ۱۳۰۴ش جمع‌آوری شد و با کمک و همت میرزا اسدالله خان کردستانی و مباشرت حاج محمد آقا رمضانی صاحب کتابخانه شرق سابق و کلاله خاور در تهران به چاپ رسید. ۱۰ مستوره در زمان حیات خود با شعرایی چون جندقی و ملا خضرنالی شاعر کرد مشاعره داشت و اشعار او بیشتر عرفانی و اجتماعی است. ۱۱ از دیگر آثار او کتاب تاریخ اردلان است که شرح حال حاکمان کردستان و وقایع دوران آنها را به تحریر درآورده و به جرئت می‌توان گفت مستوره اولین زن ایرانی مورخ بوده است. این کتاب یکی از منابع تاریخ کردستان محسوب می‌شود و توسط ناصر آزادپور حدوداً در سال ۱۳۲۴ ش تصحیح و چاپ شده است. ۱۲ از دیگر آثار او کتاب معجم‌الادباء است که در سال ۱۳۲۸ ش در سنندج منتشر شد و رساله‌ای در عقاید و شرعیات دارد. ۱۳

نمونه ای از اشعار مستوره کردستانی:

من آن زنم که به ملک عفاف صدر گزینم زخیل پردگیان نیست در زمانه قرینم
به زیر مقنعه ما را سری است لایق افسر ولی چه سود که دوران نموده خوار چنینم
مرا ز ملک سلیمان بسی است ننگ همیدون که هست کشور عفت همه به زیر نگینم

****
رفتیم و پس از خود رقم خیر نهشتیم با آب گنه توشه عقبی بسرشتیم
امروز بدین عالم خاکی به چه نازیم فرداست که بینی همه خاک و همه خشتیم
بس کار مناهی که در این مرحله کردیم بس خار معاصی که در این مزرعه کشتیم
از مسجد و محراب به دوریم و تو گویی ماننده پیران کلیسا و کنشتیم
در حشر ز نیک و بد ما دوست چه پرسد نیکیم از اوییم و از اوییم چو زشتیم
المنه لله که “مستوره” من و دل جز یار بساط از همه دیّار نوشتیم

منابع:

۱. عبدالرفیع حقیقت، تاریخ نهضتهای فکری ایرانیان، تهران، شرکت مولفان و مترجمان ایران، ۱۳۶۸، ج ۵. ص۱۵۰ .
۲. علی‌اکبر وقایع‌نگار کردستانی، حدیقه ناصریه در جغرافیا و تاریخ کردستان، تهران، محمد رئوف توکلی، ۱۳۶۴، ص ۳۲۱ .
۳. مهدی بیانی، احوال و آثار خوشنویسان نستعلیق‌نویسان، تهران، دانشگاه تهران، ۱۳۴۸، ج۳ ، ص ۶۱۰، به نقل از مجمع ‌الفصحا آورده است.
۴. ماه شرف (مستوره) کردستانی، تاریخ اردلان، مصحح ناصر آزادپور، بی جا، بی نا، بی تا، ص ۱۷۸ .
۵. دایره‌المعارف زن ایرانی، تهران، ریاست جمهوری مرکز مشارکت زنان، بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی، ۱۳۸۲، ج ۲، ص ۸۵۱ .
۶. ماه شرف (مستوره) کردستانی، ص ۱۸۰ .
۷. همان، ص ۱۸۱ .
۸. همان، ص۲۱۰ .
۹. همان، ص ۲۱۱ .
۱۰. فخری قویمی، کارنامه زنان مشهور ایران، از قبل از اسلام تا عصر حاضر، تهران، آموزش و پرورش، ۱۳۵۲، ص ۹۶ .
۱۱. محمدحسن رجبی، مشاهیر زنان ایرانی و پارسی‌گوی از آغاز مشروطه، تهران، سروش ۱۳۷۴. ص ۲۱۸ .
۱۲. ماه شرف (مستوره) کردستانی، همان .
۱۳. محمدحسن رجبی، همان .

حسن جهان خانم

 

حسن جهان خانم

برگرفته از سایت www.iichs.org

 

آسیه آل احمد

در دوره قاجاریه نشان از زنانی که بر مسند حکومت تکیه زده باشند دیده نمی‌شود . تنها نمونه حسنجهان خانم ملقب به والیه هست . او یکی از دختران فتحعلیشاه‌ قاجار بود که مدتی حکومت کردستان را با اقتدار بر عهده داشت.
حسنجهان خانم دختر بیست و یکم فتحعلی شاه قاجار ، فرزند فاطمه معروف به سنبل باجی خانم از زنان محبوب و محترم دربار خاقان بود. عضدالدوله در تاریخ عضدی در وصف حسن جهان خانم می نویسد :”…درصباحت منظرولطف خاطر وسماحت بنان وفصاحت بیان نظیرش بسیارکم بود…”۱ او ازدختران نزدیک به شاه بود و همیشه درمراسم جمعه سلام های پدر حضورو اجازه نشستن داشت.۲
امان الله خان اردلان درسال ۱۲۳۰ه ق پس از سرکوب آشوب های داخلی کردستان و تثبیت قدرت درمنطقه برای وصلت با خاندان سلطنت با هدایا وتحف بسیار راهی دربار فتحعلی شاه در تهران شد. او حسن جهان خانم را برای خسروخان پسر خود خواستگاری کرد و فتحعلی شاه نیز به تقاضای امان الله خان پاسخ مثبت داد. ۳
نویسنده تاریخ عضدی به نقل از امان الله خان اردلان دلایل خواستگاری از دختر شاه را چنین ذکرکرده است : ” …می خواهم به واسطه یک نوع بستگی مخصوص به شاهنشاه ایران دست مجاورین وهمسایگان به دامن ملک موروث وموقع فرمانگذاری من دراز نشود،” ۴
دو سال بعد امان الله خان اردلان پس از تدارک جشن عروسی برای بردن عروس خود به همراه بزرگان و بستگان خود راهی تهران شد و پس از یک ماه جشن و سرور حسن جهان خانم به کردستان رفت. ۵
درباره هزینه های این عروسی نیز صحبت بسیاراست . درکتاب تاریخ اردلان نویسنده ذکر کرده است: ” دراین عروسی مبلغ یکصد هزارتومان صرف اسباب وآلات ومایحتاج امرخیرشده، ازآن جمله چهل هزارتومان بابت زینت وزیور وجواهر .” ۶
خسروخان اردلان چندان به دختر شاه وفادار نبود بعد از گذشت چهار سال با دختر دایی خود، ماه شرف خانم معروف به مستوره کردستانی، ازدواج کرد. حسن جهان خانم نارضایتی و اندوه خود را از این اقدام چنین بیان کرد:
” والیه” یار به اغیارچویاراست وندیم روبسوزازغم وبا داغ دل خویش بساز
وباری دیگر سرود :
وصال توست نصیب رقیب ومن زفراقت چرا زغصه ننالم چرا زغم نخروشم۷
با فوت امان الله خان در سال ۱۲۴۰ خسرو خان به حکومت کردستان منصوب شد و ده سال بعد بر اثربیماری طاعون درسال ۱۲۵۰ه ق فوت کرد. حاصل زندگی مشترک حسن جهان خانم و خسروخان اردلان شش فرزند به نام های رضاقلی خان ،اردلان خان معروف به غلامشاه خان، خان احمدخان، خانم خانمها،عادله سلطان و آغه خانم بودند. ۸
پس از خسرو خان حکومت کردستان به پسرارشدش، رضاقلی خان رسید وچون پسری ده ساله بود مادرش ،حسن جهان خانم ، تمام امورحکومت را در دست گرفت. ازطرفی نیز با شنیدن خبر فوت خسرو‌خان ،اردشیرمیرزا پسرعباس میرزا قاجار برای استیلا به کردستان ازگروس به سنندج لشکرکشی کرد. ولی حسن جهان خانم ” که هنوز چهره از گرد ماتم شوهر نشسته بود مردانه سپاه اردلان را فراهم آورده ” ۹ و خود نیزبه میدان جنگ رفت ،اردشیر میرزا که دید سپاه مقابل را زنی فرماندهی می کند، پیروزی وشکست را بی آبرویی و بدنامی برای خود می دانست از این رو با خواستگاری کردن از دختر والیه(خانم خانمها) جنگ را تبدیل به جشن کرد . ازطرف دیگر والیه از طوبی خانم خواهر محمد شاه و اردشیرمیرزا برای رضاقلی خان خواستگاری کرد .و درسال ۱۲۵۲ه ق عروس را به کردستان آوردند. ۱۰این چنین او پیوند خود را با دربار محکم تر کرد.
والیه حدود ده سال با قدرت حکومت کرد ، ولی بعدها بین عروس ومادرشوهر یا عمه و برادرزاده درگیری واختلاف بوجود آمد که بالاخره منجر به برکناری رضاقلی میرزا و برمسند نشستن برادرش امان الله خان ثانی(غلامشاه)شد . تا مدتها این اختلاف بین برادران ادامه داشت که هربار یکی از آنان به حکومت می رسید و دیگری عزل می شد و دربرخی ازاین اختلافات نقش والیه به خوبی دیده می شود. شرح مفصل این وقایع درکتاب تاریخ مردوخ و تاریخ اردلان آمده است.
حسن جهان خانم در اواخر عمر به زیارت خانه خدا مشرف شد ۱۱ و سال ۱۲۷۸ق در دوره سلطنت ناصرالدین شاه درگذشت.۱۲ حسن جهان خانم از شاعران به نام دوره قاجار است او دیوان شعری با حدود ششصد الی هفتصد بیت شعر داشته و مجموعه ای تحت عنوان ” بساط نشاط ” نیز به او منصوب است. چند شعر از حسن جهان خانم که تخلص به والیه می کرد نیز در اینجا ذکر می شود:

یار ستمکار جفا می کند عاشق بیچاره وفا می کند
شورش سودای رخت ای صنم در سر شوریده چها می کند
زحمت بیهوده مکش ای طبیب درد مرا دوست دوا می کند
گردش ایام و جفای رقیب بی جهتم از تو جدا می کند
مستحق ناوک نازت منم بخت بدم بین که خطا می کند
ازشکن زلف توهردم صبا صد دل دیوانه رها می کند
ناز تو دانی چکند با دلم آنچه به زلف تو صبا می کند
“والیه”گرگشت گدایت چه غم عشق بسی شاه گدا می کند
٭
غزل دیگری از والیه :
دوش به میخانه داد مژده غیبم سروش منتظرفیض باش غم مخورومی بنوش
پرتوحق آشکاراز رخ زیبای دوست دیده برآن جلوه دوزچشم زعالم بپوش
آیه رحمت ببین جلوه یزدان نگر یاردرآمد به ناز خیز و برآور خروش
دوش به دوشم کشندهمچوسبو می کشان بس که کشیدم به دوش کوزه باده فروش
ازلب دل قصه ای تا شنودگوش جان “والیه” خود بازدار لب زتکلم خموش

یک رباعی ازوالیه:
به کوی دلبرآسایش نخواهد مردم عاقل
خطرناک است این وادی بلاخیزاست این منزل
هوای وصل وسودای دو زلفت برسرجانم
زهی اندیشه باطل زهی سودای بی حاصل

clip_image002

عمارت مشهور خسروآباد سنندج در سال ۱۲۲۰ تا ۱۳۳۰ هجری قمری به وسیله امان‌الله خان اردلان ساخته شده و به نام فرزندش خسروخان ناکام خسروآباد نامگذاری شده

کاخ خسروآباد، منزل حسن جهان خانم *

clip_image001

 

گوشه‌ای از پرده نقاشی ساختمان باغ نگارستان. صف زیر از راست: ابوالفتح خان جوانشیر، امان‌الله خان اردلان، احمد خان بیگلربیگی، محمد خان ایروانی

clip_image002

 

امان‌الله خان اردلان ثانی معروف به غلامشاه خان

clip_image001

منابع:
۱- میرزا احمدخان عضدالدوله. تاریخ عضدی .با تصحیح دکترعبدالحسین نوایی.تهران،علم،۱۳۷۶.ص۲۷.
۲- همان .ص ۱۹۲.
۳- شیخ محمد مردوخ کردستانی. تاریخ مردوخ. تهران،کارنگ،۱۳۷۹. ص ۳۸۴.
۴- عضدالدوله . همان ،ص۸۰.
۵- مردوخ . همان ، ص ۳۸۵.
۶- ماه شرف خانم مستوره . تاریخ اردلان . با مقدمه و تصحیح و تحشیه : ناصرآزاد پور . چاپخانه بهرامی، بی جا ، بی تا. ص ۱۶۷.
۷- بنفشه حجازی .تذکره اندرونی (شرح احوال وشعرشاعران زن درعصرقاجارتا پهلوی اول).تهران،قصیده سرا،۱۳۸۲.ص۲۳۸.
۸- ماه شرف خانم مستوره . همان . ص ۱۶۷.
۹- همان.ص ۱۸۲.
۱۰- مردوخ . همان ، ص ۳۹۲.
۱۱- سیداحمد دیوان بیگی شیرازی .حدیقه الشعرا ، ادب و فرهنگ در عصر قاجاریه . با تصحیح و تکمیل و تحشیه : دکتر عبدالحسین نوایی. تهران ، زرین ، ۱۳۶۶. ج ۳، ص ۲۲۰۱.
۱۲- نجف علی مهاجر. فرهنگنامه زنان پارسی گوی. تهران ، اوحدی ، ۱۳۸۴. ص .۲۷۳.

اطلاعیه معرفی کتاب سیر تکوین و تطور حرفه مامایی در عصر قاجار و پهلوی

 

حرفه مامایی(۱)اطلاعیه

گروه ارتباطات و اطلاع رسانی انجمن زنان پژوهشگر تاریخ برگزار می¬کند:

معرفی کتاب:
سیر تکوین و تطور حرفه مامایی در عصر قاجار و پهلوی

سخنران:
سرکار خانم دکتر الهام ملک زاده

زمان:
دوشنبه ۱۳/۹/۹۶ ساعت: ۱۶:۰۰ الی ۱۷:۳۰

مکان:
بزرگراه حقانی(شرق به غرب )؛نبش خیابان کوشا؛ رو به روی ورزشگاه شهید کشوری؛ ساختمان آرشیو ملی ایران؛ طبقه چهارم؛ دفتر انجمن زنان پژوهشگر تاریخ

شرکت برای عموم آزاد است

 

گزارش دومین کارگاه مبانی و روشهای کار تیمی ، انجمن زنان پژوهشگر تاریخ ،دفتر زنجان

photo5803311380760210452photo5803311380760210451 (1)

گزارش دومین کارگاه مبانی و روشهای کار تیمی ،انجمن زنان پژوهشگر تاریخ ،دفتر زنجان

بدنبال برگزاری جلسه اول کارگاه مبانی و روشهای کار تیمی،توسط خانم دکتر زهرا فتحی ، درروز ۱۷ آبان ماه سالجاری در فرهنگسرای زندگی و استقبال اعضا ی انجمن و علاقمندان به کار تیمی و مشارکت های فرهنگی اجتماعی و تمایل شرکت کنندگان به ادامه مباحث در جهت انجام یک کار گروهی به عنوان خروجی این کارگاه،
،دومین جلسه کارگاه مبانی و روش های کار تیمی،با حضور گرم و صمیمی اعضا ی انجمن و دوستداران فعالیت های اجنماعی، با اجرای خانم دکتر زهرا فتحی در مورخه ۲۷ آبان ۹۶ در مؤسسه صدرا،برگزار گردید.
در این کارگاه نکات مهمی مورد بحث وارزیابی قرار گرفت که اهم آنها شامل :

الف_توسعه فردی که شامل مواردی چون
_توجه و شناخت ویژگی های شخصیتی _شتاخت اهمیت و کاربرد زبان بدن
_بالا بردن مهارت های ارتباطی
_مقایسه خود با خود
_شناخت توانایی های نهفته فردی
_شرطی نشدن با موانع ذهنی و . . .

ب__مطلع بودن از موانع کار تیمی که شامل
_نداشتن هدف و برنامه مشخص
_عدم زمانبندی
_مشخص نبودن گروه هدف
_عدم تقسیم وظایف
_محدودیت مالی
_محدودیت مکانی . . .
با توجه به الگوی پرواز غازها.می توان در تیم به این شاخص ها توجه نموده و ویژگی های کار مشترک را تشخیص داد :
۱_مسیر مشترک
۲_قوت .قدرت .ایمنی
۳_تغییر همراه با بهبود
۴_تشویق
۵_حمایت و همراهی عضو آسیب دیده
بنابراین در ارزیابی نتایج کار تیمی به این موارد می توان اشاره کرد:
_تکامل و بلوغ
_پاسخ به نیازهای اجتماعی
_هماهنگی
_انعطاف پذیری
_بهره وری و کاهش هزینه ها
_افزایش موفقیت
_تحریک خلاقیت
_ایجاد هم افزایی
_حل مشکلات
_مواجهه مؤثر با تغییرات

در کنار انجام کار گروهی در صورت ناهماهنگی و عدم شناخت و فهم مشارکت گروهی این آفت ها ایجاد می شود :
_هم افزایی منفی
_سمبل کاری و سرسری گرفتن امور
_جابجایی هدف
_سواری گرفتن از دیگران و سوار شدن بر امواجی که خود شخص نقشی در ایجاد و قوت یافتن آن ندارد
_توافق سخت تر

مشخصات و ویژگی های یک تیم قوی:
_اندازه کوچک و ساختار متنوع
_توافق بر اهداف(هر فرد ۱۰۰%مسئول اهداف گروه است )
_توافق در روشها
_مدیریت تعارض کارآمد
_ارتباط اثر بخش
_تشریک مساعی در مقابل رقابت درونی
_رهبری مشارکتی
و در نهایت اینکه هر فرد در گروه باید:
_پذیرش مسئولیت
_پیگیری امور در عین تعهدات
_مشارکت در بحث ها و . . .داشته باشد
در حین ارائه مباحث یک کار تیمی در راستای برنامه های انجمن طراحی شد که عملا با تشکیل تیم مورد نظر در عرض یکماه پیگیر اجرای آن خواهند بود که امیدواریم بطور عملی ویژگیها و چگونگی اجرای آن در آینده در معرض استفاده و قضاوت گروه هدف قرار بگیرد.

اطلاعیه تمدید چکیده های همایش به دلیل حادثه دلخراش زلزله در استان کرمانشاه

photo5801045592238042092 (1)

با توجه به وقوع حادثه دلخراش زلزله در استان کرمانشاه و مشکلاتی که برای محققان غرب کشور و علاقمندان به تحقیق و پژوهش بوجود آمد ،انجمن زنان پژوهشگر تاریخ تصمیم به تمدید زمان ارسال چکیده مقاله برای همایش”زن در پهنه غرب ایران”گرفته است. به اطلاع می رساند زمان ارسال چکیده تا ۱۰ آذرماه ۱۳۹۶تمدید شد.از پژوهشگران علاقمند دعوت می نماید تا تاریخ فوق الذکر چکیده های خود را به دبیرخانه همایش ارسال نمایند.